Visar inlägg med etikett Ön. Visa alla inlägg

onsdag 17 februari 2016

SNART DAGS ATT ODLA

Vår tomt i stugan ser ut som en lervälling. På riktigt. Och så fort tjälen gått ur marken kommer markanläggaren och skulpterar till de ca 2000 kvm tomt som vi avänder (vi har ca 2500 kvm tomt till men som vi behåller som trollskog). Det ska bli så kul att se hur den sedan tar sig, plantera nytt och låta odla grönsaker i våra planteringslådor. Som jag längtar.

Granits bilder som kom i emailen idag känns verkligen inspirerande. Och jag är så sugen på att ha ett planteringsbord och gärna en gammal zinkho att skölja saker i utomhus. Kanske där bakom det nypanelade garaget blir en bra plats att ha det på. Granits nya vaserna ser också lovande ut, de ska jag minsann ta och spana in i mars/april när allt nytt kommer till butik.

måndag 18 januari 2016

ÖN I VINTERSKRUD

Vilken underbar helg vi fick i stugan!
Hela ön är klädd i ett gnistrande snötäcke.
Kylan har skapat kristaller som är så vackra.

Jag älskar det här stället. Att köra ut på fredagskvällen, sakta värma upp stugan med den sprakande kaminen och alla tända ljus. Mysa ner i soffan i en stor hög duntäcken och kolla en film med mina monster. Sova tungt i det svala sovrummet och tystnaden som finns där ute. Att sedan vakna och veta att man "bara kan vara" i två hela dagar innan vardagen sätter fart igen … det är lyx! För oss!

Att de nyinstallerade vattenrören hade frusit (eftersom någon inte kopplat in frostskyddet) blev en extra krydda på lördagsmorgonen, att smälta snö för att få vatten att diska allt som vi satte in i diskmaskinen på fredagskvällen och för att kunna spola 'tjottan' med. Och när frostskyddet väl kopplats på gick propparna. Men så blir det väl när det är minus 18 grader och allt är ganska nytt.

Vi har njutit av massor av frisk luft, kullebyttor djupa snöhögar, promenader runt reservatet i knähög snö, lek med sysslingar. Ätit goda kolakakor ( 2 satser hann vi baka), ätit nygräddade croissanter, lagat fisksoppa med nybakat bröd och druckit ett glas kallt vitt - allt framför en sprakande kamin.

♥︎

fredag 21 augusti 2015

LJUVLIGA SENSOMMARDAGAR

Vilka ljuvliga dagar vi avslutade sommarlovet med.
Precis när solen kom åkte vi dock till ett lika soligt London.
Hälsade på vänner och njöt av vår gamla hemstad under flera år.
Vi bor alltid i området Clerkenwell när vi åker dit. Bor på ett fantastiskt litet boutique hotell.
Och äter på några av de härliga restauranger som ligger i detta område (har ni int testat St Johns, gör't! eller morgon kaffet på Carluccios. Eller en after work på SOS).
Vi besökte även vänner i deras hem och fick riktigt kvalitetstid med vänner som inte träffar så ofta som vi önskade. Tack till er som bjöd på stor generositet i era hem, ni vet vilka ni är! Love you!

Sedan när vi sladdade hem på söndagen så drog jobbet igång på fullfart för mig och Maken. Men vi drog ut till ön på helgen, som bjöd på strålande sol i sällskap av mormor och morfar som var uppe för att hjälpa till med barnen innan skolan började nu i veckan. Vi stannade en dag extra på ön och bara njöt. Lyxen av att köra eget. Nu får vi istället njuta av stugan på ön endast på helgerna, och det är ju inte så fy skam det heller.

Att vara tillbaka i verkstan kändes först 'fy!' - så mycket att ta igen och så mycket att beställa hem - allt kändes lite tungt. Värst var nog att inte bo i stugan och få bara vara med kidsen och Maken 24/7. Men nu är jag 'up and running' på full fart igen och älskar det!  little.u är det bästa som hänt mig och när jag tittar i min bokföring och inser att det går så bra att jag t o m nu fått ett SGI hos försäkringskassan, ja då känner jag mig stolt. Jag stämplar, sågar och slipar, polerar brickor detta i ett rasslande tempo! Nyheter på väg in i butiken. Så kul! Så kul!

Och nästan det bästa med att jobba, idag kör vi fredags-hejja-hejja-ropet!
Jiiiihaaaa!

onsdag 28 januari 2015

BADRUM PÅ ÖN

Nu när vi bygger ut vår stuga med 3 nya sovrum så passar vi på att ta tag i en del andra saker som behöver förbättras på vår stuga. Stugan är en klassisk sportstuga byggd för hand av 'Gubben N' någon gång på 50-talet. Vi känner hans barnbarn (de vi köpte stugan av, och som numera är våra grannar på ön) mycket väl så vi har fått oss berättat hur han fällde träden på tomten och fraktade dem ut med båt till Husarö sågen där de sågades till plank och brädor som huset sedan byggdes av. Att han jobbade på ett företag som tillverkade spik, det kan vi själv räkna ut då det är så sjukt mycket spik i varenda bräda. Välbyggt! Och det var faktiskt det fick oss att behålla huset som det var, trots att vi hade tänkt att riva det och bygga ett nytt när vi väl skrivit på ägandepapprena. "Ett friskare hus får man leta efter" sa besiktningsmannen.

Så vi renoverade och renoverade på det lilla huset. Alldeles själva med hjälp av min mamma och pappa. Och det blev så somrigt och härligt! Med enkla medel. Men hela tiden har vi velat bygga ut stugan, men inte riktigt vetat hur. Vi har vetat vad vi vill ha, men inte hur vi ska göra det på bästa sätt. Vi har ju en naturtomt mitt ute i ytterskärgården och är livrädda för att det ska bli för modern, åretrunt bo:igt och blaffigt. Det ska liksom vara vår sommarstuga, vara ledigt och avslappnat men samtidigt praktiskt och många ska kunna bo där samtidigt utan att bo på varandra.

Nu efter ca 9 års ägande fick vi tummen ur och träffade 'vår' fantastiska arkitekt Roffe som kunde, enligt våra egna ritningar, guida oss till en stuga precis så som vi hade nog faktiskt hade tänkt oss. Även om han knorrat en del över mina lösningar och nog ändrat på en del saker när han ritat (som han tror att vi inte märker *ler*). Huset kommer att få två nya barnrum, vi kommer att få ett eget sovrum (vi har alla 4 delat på ett rum (12 kvm) fram tills nu). Vårt gamla sovrum blir till en hall och ett stort lyxigt badrum. Vi har fram tills nu endast haft en separett (ni vet en slags mulltoa, men som separerar 1:an och 2:an så att det inte luktar något - helt fantastisk sak det där. Förrutom när folk inte följer reglerna ;) inne i stugan och sedan har vi haft vårt 'spa' ute i garaget med dusch och bastu. Även tvättmaskinen har stått i garaget. Ganska kallt att springa ut dit under vinterhalvåret …

Hela stugan får dessutom en ny panel, nytt tak och nya fönster och dörrar. Vi har planerat in nya altandörrar där vi tidigare endast haft ett fönster, ny utomhusbeslysning och ett nytt och bättre altandäck. Och dessutom har en av våra gästsugor på ca 30 kvm rivits för att lämna plats till en helt ny och modernare gäststuga 'uppe på berget'. Jamen ni hör ju vilket projekt! Va! Vi har som tur är fått tag på världens bästa kille som håller i hela bygget - maj gad så bra han är! Och bygget flyter på som planerat utan några större katastrofer. Nu börjar vi närma oss det invändiga, ja i alla fall i 'vårt hus'. Gäststugan får i skrivande stund en ny grund att stå på …

Nu står vi inför valen till badrummet.
Jag tänker lite som ovan.
Lite fransk, engelsk badrumslyx. Men ändå stugkänsla.
Vad tror ni?
Tips på bra inköpsställen?

onsdag 21 januari 2015

BLOMMIGT & SOMMARLÄNGT

Läste i veckan att Plaza Interiör har ett samarbete med Hemtex - ' Hemtex edited by Plaza Interör'. Bilderna är ljuvliga - ger en sommarlängtan som överöser en. Och de där små-blommiga lakanen ska jag klämma och känna lite på när de kommer, deras linnelakan likaså. Har ju länge haft HMs linne och älskar dem, men de har nu begränsat sig till endbart grå/vita toner. Jag gillar att blanda dem med lite pastelligare toner. Så dessa från Hemtex kanske kan vara något …

Vaserna - jag är helt kär i allt vad GLAS heter just nu. Mer än normalt alltså. För jag älskar alltid glas (är det de småländska generna kanske?). Så rent och så vackert. Kanske är det alla de underbara sommarblommorna som får hjärtat att banka på lite snabbare! Lite snö och skidåkning nu, ja gärna. Men sedan får det gärna bli sommar med solvarmaklipphällar igen.

Och på tal om klipphällar. Jag fick en bild på mobilen, från vår byggherre. Plötsligt händer det - i måndags revs vårt gästhus ute på ön. På fredag ska jag & maken ut och äntligen få se hur naturen (läs berget) ser ut där under. Spännande eftersom det påverkar var och hur vi bygger det nya huset och dess terass. Utbyggnaden av vår befintliga stuga löper på fint (om man bortser från vissa äckelpellar till byggarbetare! Vad är det för fel på hantverkare som inte kan rengöra och plocka upp efter sig - det där är ju vårt hem de får lova att vara i.). Ser ni solen på grävmaskinen. Åh! Där kommer en vacker terass i teak ligga i sommar …

Mer bilder i helgen … hoppas jag!

Nu mot verkstan efter några timmars bokföring.
Varför (VARFÖR!!) sparara jag på det in i det sista. År in och år ut! Suck!

tisdag 7 oktober 2014

SÅ VAR HELGEN

Vi hade en lugn fredagskväll. Tog hand om varandra i familjen helt enkelt. Mös framför tv:n. Åt fish-tacos. Har ni ätit det? Om inte, gör't! Så gott! Hojta om ni vill ha receptet …

I lördags skulle vi ut till stugan för att röja ur vår gäststuga som ska rivas i veckan. Vi hade förhyrt ett släp - som det väl på plats visade sig inte hade en enda fungerande lampa, så tji fick vi. Istället tog vi oss en tur upp till Dusty Deco och sedan vidare till Granit för att till sist få i oss en härlig lunch på Urban Deli. Det där stället alltså, önskar det låg här i Vasastan. Snälla! Öppna här också …

På kvällen bjöd vi över vänner till barnen och det är en sån himla tur att deras föräldrarna är lika god vänner till oss. En toppen kväll. Verkligen! Maken bjöd på en magisk & gräddig pasta och jag på en knäckig äppelpaj med råsocker och kardemumma+kanel. Slurp! Babbel till sena timmen.

Så blev det söndag, och dags för ett nytt försök att fixa nytt släp. Modell mega-stort fick vi. Hahaha …
3 effektiva timmar på ön var vad vi fick. Men stugan är tom och kan nu rivas. (iiih!). Vi fick reda på att soptippen stängde redan vid 16.00. Snabbt in igen med den bamsestora släpkärran. Med andra ord, ingen tid till skogspromenad med svampplockning som jag hade tänkt mig. Väl hemma och så blev det söndagsmys galore.

Ny vecka. Maken är i Köpenhamn och jag har så mycket beställningar (misstänker att många nya hittat hit efter utlottningen - stort tack!). Det är fullt ös med aktiviteter för barnen både i och utanför skolan och resor i jobb & sena kvällar för jobbpass no 2 (men mitt jobb är bäst så jag klagar inte!). Och så har min envisa förkylning & öronvärk förmodligen övergått till bihålorna. Aj! Ska jag aldrig bli frisk, längtar ut på löpning. Långlöpning! Rensa skallen & springa ut benen. Saknar det så!

ön i höstskrud, sett från fastlandet.
Förmodligen sista gången vi såg dig lilla 'ruckel till gäststuga' … fotade massor för före- och efterbilder. Det är ju så lätt att glömma sedan hur den en gång var.
Mer om vårt 'lilla' projekt ute på ön snart …

Happy new week!

söndag 21 september 2014

SÖNDAG & NJUTNING

Gårdagens njutning blev till förmiddagens sysselsättning.

Igår gick vi i vår skog och plockade kantareller. Lycka! Så stor lycka att vi ville hitta mer och tog en sväng även utanför vår egen skog. Vi hittade mer. Men eftersom vi mitt i skogsrundan fick en middagsinbjudan med vänner, som vi inte träffat på länge, slängde vi in alla våra saker inklusive orensad svampkorg i bilen och körde tillbaka in till stan. Så trevligt vi hade det … Lite snopet dock att vakna upp i stan idag. Vi som hade tänkt bada i havet (brrrrr) och lufsa runt i skogen idag. Men det var helt klart värt det. Och stort monster har redan haft en fotbollsmatch, som han annars hade missat.

Igår hade vi även ett möte med vår snickare, han som ska hålla i vår utbyggnad och tillbyggnad ute på ön. Det är så spännande! Under flera år har vi nu blött och stött hur vi vill ha det. Och äntligen är bygglovet på plats och nu ska de köra igång - på riktigt! Nu måste därför saker bestämmas. På riktigt.  Som val av fasad, tak, olika material samt fönster. Vi vet vad vi vill ha; ett hus som smälter in i naturen (tänk er skog, äng & klippor på en skärgårdsö) och som bara blir vackrare med åren. Nästa sommar är det förhoppningsvis det som står på vår tomt. Wiiihoo!

''
Ha en fin dag!
u.

Ps. håll utkik på min instagram (@llilla) i veckan - jag kommer hålla en utlottning av ett little.u smycke där då.

torsdag 14 augusti 2014

SAKER SOM MAN KAN HITTA PÅ EN TUR I SKOGEN

Vi gick på promenad i vår skog igår. Vi hittade det allra bästa - skogens guld - sommarkantareller. Och så plockade vi blåbär, stora som körsbär, precis i slänten vid havet. Så många att det precis räckte till en blåbärspaj, en smörig smulpaj av. Och så en syndigt god vaniljsås till den.

Men det som var mest spännande att hitta var det lilla kraniet. Det var Litet Monster som hittade det. Mitt inne i den trollska skogen - mjuk av stjärnmossa och höga stenberg. Nu klurar vi på vad det kan ha varit för ett litet djur. En mård kanske. Eller en iller. Det får ligga ute på vår altan - eftersom det känns lite fullt av läskiga bakterier … men vackert på ett konstigt sätt är det. Eller hur!?

För att inte tala om stjärnbräcka. Som växer i vår trädgård.
O . M . G vad den är vacker!

Idag har vi rensat, källsorterat och slängt. Känslan efter det är grym.
Känslan efter ett par, tre hinkar på golfranchen är dessvärre inte alls lika grym. Tvivlar på om det någonsin kan bli en golfare av mig. Jag vill så himla gärna. Men den där 'smacken' kommer inte riktigt än. Nöta, nöta, nöta … Nu är snart 2 små monster bättre än jag. Gäller att lägga i en högre växel *ler*.

Och på spisen puttrat en chili på högrev.
Life's good. Very good.

tisdag 12 augusti 2014

EN AV DE DÄR BÄSTASTE BÄSTA DAGARNA

Vi tittade ut på morgonen och kände att det här kan nog tamejtusan bli en av de bästa dagarna på hela denna galet varma och fina sommaren.

Och det blev det!

Vi packade ihop våra väskor med mat, snacks och badkläder snabbt och satte oss i båten. Drog ut i skärgården som var full till brädden av de som liksom vi ville suga ut det sista av sommarens sista varma dagar. "Vår ö" var upptagen (hmpf!) så vi puttrade på och hittade till slut en ny favoritö. Wow! Vilken ö! Djupa klippor att dyka från. En ö utanför som man kunde simma till och utforska. Ännu en ö att simma till för att öva lite extra på simtagen. Klippor att klättra på. Mjuk mossa att trycka ner tårna i. Släta klippor att värma sig på. Sälar som simmar och hoppar precis ute i sundet. Oändligt med vackert hav som var så stilla, så stilla. Så vackert att man nästan vill gråta!

Och som vi njöt! En hel dag.

Och bäst av allt är nog ändå alla de där kalla, nybadade kramarna. När man själv är solvarm. Små kalla kroppar som vill vara nära och sitta tillsammans. Prata om sådant som man kanske inte alltid annars hinner med. Dessa dagar är de bästaste bästa på hela året …

lördag 2 augusti 2014

EN TUR IN TILL STAN + NYA MÖBLER

När vi köpte vår nya lägenheten så bestämde vi oss för att även slå slag i saken och  äntligen köpa oss en ny soffa. Ni vet - den gamla - den köpte vi när vi köpte vår förra lägenheten. För sisådär 13 år sedan. Länge har vi tänkt köpa oss en ny men så kom barnen och då kändes det liksom onödigt att köpa ny soffa, och ja, ni vet på den vägen var det … Och stor var glädjen när vi insåg att vi får plats med 2 soffor i vardagsrummet. Mitt emot varandra. Vi har gillat den där ljusgrå soffan som vi har haft, den var 'ganska' smutstålig och lätt att matcha till de flesta färger. Gav liksom ett lugn. Så vi gick på samma linje. Ganska lika soffor, men den nya är aningen mörkare grå - en dove-grå. Lite mot det blå. Och så är de så rena och fina. Och herre så sköna!

Dessutom såg vårt gamla köksbord ut som ett pluttbord i nya matsalen. Så när vi av en slump sprang på ett stort och rutsikt träbord i återanvänd teak så slog vi till. Allt 'fyndat' på ROOMs utförsäljning! Man är ju inte smålänning för intet liksom … *ler*.

Nu i veckan kom de. Så vi tog oss en tur in till stan. Jag hann med ett varv på stan. Hittade lite smått och gott och nu är jag lugn igen. Har saknat den där strosen på stan länge nu när vi är lantlollor hela sommaren. En fin liten clutch hittade jag. Skymtar på bordet. Och barnen fick några nya kläder till hösten.
Dessutom hann vi med att träffa goda vänner och äta middag med dem i Stockholms sommarkväll. Ljuvligt!

Åter på ön. Läker sakta men säkert från det här. Livsfarligt att springa ju! *ler* Tur vi har en plastikkirurg här på ön ~ blink, blink! Njuter av sommar-augusti! Och jobbar så gott jag kan tidiga morgnar medan resten av familjen sover …

Skickade nyss iväg det här armbandet, som specialbeställdes av en tjej, men som nu går att beställa i little.u's smyckesskrin. Armband BRICKA : RUND 18 - 450 sek. Går att fås med kulkedja (2.0) eller ärtlänk (2.5). Sterling silver 925.

tisdag 22 juli 2014

DAGARNA SOM GÅTT - MAGISKA!

Jag vet inte hur man ska beskriva de sista dagarna om inte som MAGISKA! Sommren alltså! Jag är en sommartjej. Så är det bara! Om jag fick välja skulle jag ha sommar året om. Tveklöst! Japp! Tänk om det bara var sommar jämt, jämt, jämt … Solvarma sommardagar!

Sedan att Maken är långledig - hela sommaren - bästa som någonsin hänt oss som familj. Vi spenderar tid tillsammans, riktig kvalitetstid och bara njuter. Åker båt ut till öar där vi äter lunch, badar tills vi storknar, spelar "Bullen" med stenar (lilla monstrets namn på boule), äter kärnfria vattenmeloner och ligger på solvarma klipphällar och bara andas. Dyker från båten och plockar stenar & snäckor.

Vi hälsar på vänner i vackra vikar, sitter ute och äter middag tillsammans till sent - så sent att vi kan köra båten hem. Och himlen är då så vacker att man bara ler stort med hela ansiktet (och hjärtat).

Vi går ner till bryggan och kvällsbadar. Badar så länge så tänderna skallarar och man har fått minst 5 tio-poängare för sin bomb eller dyk. Springer på kastrande grusvägar hem och känner oss otroligt fria.

Och vi testar vattensporter. Vattenskidor. I våra våtdräkter (jodå jag har en jag också, i juniorstorlek - haha!). Men kanske att barnen ska bli lite större. Bara lite. Och Mamman kanske ska köpa vattenskidor för hennes egen längd och vikt (mohahaha … ).  Sugen på en SUPbräda också. Nästa sommar. Kanske. Vi testar kajak denna sommar tror jag.

Och så lyssnar vi på hög musik medan vi lagar mat. Grillar fisk. Äter chips. Och dricker ginger-öl, med massor av is. Och så äter vi olika röror med lime & koriander. Och avslutar sedan dagen med en golftävling. Chippar en runda på tomten som avslutas med att pricka i gummibåten. Bra träning och team-building.

Trötta, sträva och salta av all sol, värme och hav halvsomnar vi sedan i soffan. Helnöjda. Och lyckliga över denna galet härliga sommar. Magiskt! Sa jag det, magiskt!

(ja just det ja, däremellan springer & jobber jag också … men vad gör det när allt annat är så himla härligt!?)

Har ni det bra vänner?

fredag 18 juli 2014

ROYAL AVENUE

Ni minns den där bilden i mitt förra inlägg, som jag visade som inspiration för en pool här på vårt ö-ställe. Jag hittade fler bilder. Maj gad! Vilket hem! Och kan naturligtvis inte låta bli att visa dem här. Alla bilder är lånade från den här sidan & den här (arkitekten och stylisten). I love it! Och lägger allt i min inspirationsmapp för kommande utbyggnad av vår stuga.

Vi kom just tillbaka från en liten utflykt till våra goda vänner som har ett ställe vid Mälaren. De köpte en tomt med en liten och i förfall fiskestuga på. För att få bygga större & fler hus på tomten var önskemålet att de byggde allt i samma stil som fiskartorpet. De valde därför att köpa ett gammalt hur, på blocket (!!), som de fraktade ner från Dalarna till Mälaren. Nu står det där - stolt & som om det aldrig stått någon annanstans.Hela deras lilla Bullerbygård är så inspirerande vacker. Tänk er röda timmerhus insramade av körsbärsträd, en mjuk gräsmatta, böljande åkrar och så Mälaren. Och varenda detalj i husen är så smakfullt valda. En dröm till sommarställe!

Nu längtar jag tills vi sätter igång härmed vår utbyggnad. Och uppfräschning av fasad och fönster (tnk er rödflagande felmålad fasad tillsammans med fönster i olika storlekar som också flagnat och behövts bytas för länge sedan). Vi har nu haft vårt ställe i 8 år. Som ni vet så älskar vi att vara här. Det är en enkel sportstuga som vi renoverat men samtidigt valt att behålla sommarstuga känslan för att känna skillnaden mot sekelskifteslägenheten i stan. Men eftersom vi alla sover i ett och samma sovrum så ska det bli skönt att få lite mer yta och dessutom få in badrum med dusch i huvudhuset. Mycket mer om denna utbyggnad snart gissar jag.

Så länge njuter jag av dessa bilder och låter fantasin skena iväg. Mmmmm …
Nu ska vi åka vattenskidor (efter några timmars jobb).

onsdag 9 juli 2014

SOMMARDAGAR · PÅ ÖN

sommar + hav
choklad + banan
badbyxor + cykla
stort monster + golfskola
familjen + kärlek

Vilka ljuvliga dagar vi har här ute på vår ö.
Tänk vilken lyx att kunna jobba här utifrån så att jag all annan tid kan njuta av hav & sol.
Och bäst av allt, hänga med min familj.