fredag 25 september 2009

Jag vill va svettig!

Pappa: Jag tror vi tar en dusch, du och jag. Vi är ju så svettiga.
Levi: Men jag vill va svettig.
Pappa: Vill du va svettig?
Levi: Ja, det är så härligt att vara svettig och smutsig.

Dränkt på väg från Pizza Hut

Igår tog jag scootern och skulle köpa mat på Pizza Hut för några av familjerna här. Vi hade varit ute och badat i poolen på morgonen och solen stekte. På väg dit blåste vinden som en varm fön i ansiktet på mig. När jag skulle åka hem med all mat så öppnade sig plötsligt himlen. Som tur var hade jag inte hunnit åka iväg så pizzorna fick åka taxi tillbaka. Själv tog jag scootern och kom hem som en helt genomdränkt katt.

Det sägs att vi ska få nyckeln till lägenheten idag. Fast det sa de igår också. Vi får väl se...

onsdag 23 september 2009

Klimathotet

Igår åkte jag och en annan kille runt i stan på en vespa för att fixa lite olika saker. Ni som källsorterar och tänker på miljön där hemma, kan sluta på en gång. Det är inte värt det. Idag är jag helt svart ända in i mörkaste krypin i mina lungor. Alla avgaser från de så kallade motorfordon som finns här är helt otrolig. Svart rök rakt i ansiktet. Kanske man skulle skaffa sig ett munskydd. En hjälm borde jag iallafall skaffa mig ganska snart.

söndag 20 september 2009

Benbåge

Levi berättade härom dagen vad de olika kroppsdelar heter, när han kom till knät pekade han och sa "benbåge"...

Äntligen helg!

Det har varit en lång vecka. Jag har varit och hälsat på vårt gamla hem. Som det hade förändrats. Allt var som en byggarbetsplats förra gången och nu hade allt blivit så fint! Lite magsjuka och lite mat, en hel dag på flygplatsen eftersom att flygbolaget inte ville låta mig åka med ett tidigare flyg även om det fanns tomma platser. Envisa kvinna! Levi hade försökt stanna uppe och vänta på mig, men hade slocknat innan jag hann hem.

Vi gick och köpte bananer och äpplen igår i området utanför. Vi blev centrum för en hel skock av människor som vill titta på våra fina barn. De bor verkligen enkelt här, indierna alltså. Men så glada och fina! Efter den turen var Jack törstig.

Och nu är det stor högtid här snart. Durga Puja. Allt smyckas och görs fint. Ljus överallt. Och stora skulpturer av deras gudar. Det ska tydligen vara Indiens bästa Durga Puja här i stan.

Nästa vecka får vi flytta in i vårt permanenta boende. Vi ska dela lägenhet med en annan familj. Det blir kanon! Och billigare! Och där finns det badkar. Det behövs. Grabbarna är smutsiga jämt!

söndag 13 september 2009

Power cuts

Två kvällar, två kalas, två power cuts. Nu får det vara nog med kalas, så att vi får behålla strömmen.

lördag 12 september 2009

Taxi, taxi, taxi

Det har varit full fart denna vecka. Jag har suttit i taxi mest hela tiden. Hela tiden nya saker som måste fixas och det lämpligaste sättet att ta sig fram är via taxi. Även om inte ens taxichaufförerna hittar här i stan. De måste fråga sig fram hela tiden. Vi hade även rikligt med regn i två dagar. I centrum kom det så mycket vatten att folk vadade i vatten längs gatorna. Vi fick lifta 15 meter för att ta oss fram på ett ställe :) De sista dagarna har solen kommit tillbaka och det är varmt. Det är riktigt illa när man får svettfläckar till och med på byxorna för att man svettas så mycket. Det blir till att duscha mer än en gång om dagen.

Snart ska vi få vårt eget boende också. Ska bli skönt. Så ni får komma och hälsa på! Nästa vecka blir det att återse området där vi bodde förra gången. Hela veckan, så det blir lite ensamt för frun, och ensamt för mig utan de. Men roligt ska det bli! Och så har vi lyckats få Subway att köra hem mat, vilken lycka!

måndag 7 september 2009

Middag!

Igår var vi allihopa ute och åt middag. Vi hade en liten "hylla" bara för oss. Väldigt skönt med tanke på att alla barn kunde röra sig mer fritt utan att störa andra gäster. Vi hade också tre egna kypare så servicen var på topp. Det blir fler middagar där!

lördag 5 september 2009

Skyfall

Idag har det varit skyfall mest hela dagen. Plaskvått! Och så har vi haft besök i lägenheten av en fågel eller fladdermus:) Vi lämnade den och gick över till grannarna. Nu när vi skulle jaga ut den så hittar vi den inte, så förhoppningsvis har den flugit ut samma väg som den hittade in. Shirin kom precis ut från sovrummet efter att ha fått Jack att somna. Hon hade först inte vågat gå ut eftersom hon trodde att en bit tapet som lossnat från väggen var fladdermusen och hon är livrädd att den kommer flyga runt inatt när det är mörkt :)

Fredag

Idag har vi vart ute och lekt i lekparken.

Sedan tog vi en taxi till mallen för att äta... Barnen njuter av att slippa barnstolar och bälten!

Längs vägen händer mycket (mannen vid vattenpumpen duschar).

Levi hittade en gitarr i en affär som han köpte för sina rupies som han fick av Wilmer & Alice när han fyllde år.

"Ni får bara ta två kort på mej!"

Handling

Härom kvällen var jag och Jack och handlade mat... det blev många påsar!

torsdag 3 september 2009

Militärläger

På kvällarna har vi militärläger. Vi är några grabbar som går till gymmet varje kväll. Vår personlige tränare ser till att vi inte går därifrån förrän vi är halvt döda! 30 kr i månaden kostar det. Idag har jag inte kunnat sträcka ut armarna ordentligt. Ikväll har vi tränat ryggen, så vi får se om jag kan gå upprätt imorn.

Och Levi är en helt ny människa sen vi kom hit. Han är glad och leker fint mest hela tiden. Och efter det här året kommer nog blygheten att ha släppt också. Här kommer alla fram och pratar med honom :)

Mycket indier!

Nu har vi kommit till det riktiga Indien, det som vi är vana vid från Shirins släkt. Vi bor bra och mitt i smeten. Fattigdomen finns precis utanför och på kvällarna sätter vi oss på mattan i vardagsrummet (det finns inga soffor än) och tittar ut från 5:e våningen över staden och människorna. Det är livfullt, ljud hela dygnet och en minaret som ropar ut bönerna för muslimerna fem gånger om dagen. Skillnaderna mot förra gången vi var här är stora.
Människorna här är otroligt vänliga och hjälpsamma. Många kan engelska och vi kan ju lite hindi. :)

tisdag 1 september 2009

Framme!

Nu är vi äntligen framme! Efter tre underbara flighter kom vi fram till vänner och gott kvällsfika! Barnen skötte sej exemplariskt hela flygresan, de höll sej vakna till London och på flighten efter slocknade båda. Jack somnade innan "fasten seatbelt" symbolen slocknat och vaknade först när vi tog upp honom för landning, dvs 9 timmar senare. Levi la sej på golvet och somnade också på en gång och vaknade för lite frukost precis innan landning, det gick över förväntan! :)

Vi trivs otroligt bra redan nu och känner oss som hemma! Den typiska Indien-lukten, myllret av människor, ljuden och strömavbrotten har alla välkomnat oss. Klibbigt varmt är det oxå!